https://waterzoekers.actieforum.com

Strand en Waders forum is een metaaldetectie communicatie forum voor strand- en waterzoekers metaaldetector zoekers.


Je bent niet ingelogd. Log in of registreer je

Reinigen vondsten

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Ga naar beneden  Bericht [Pagina 1 van 1]

1Reinigen vondsten Empty Reinigen vondsten ma mei 23, 2016 1:50 pm

Gast

Anonymous
Gast
Hallo allemaal,
Ik ben sinds dit jaar ook begonnen met deze geweldige hobby en heb o.a. al regelmatig het strand bezocht. Maar nu heb ondertussen al meerdere munten en een ring gevonden die zo geoxideerd waren, dat ze totaal niet meer herkenbaar zijn. Wat is de beste manier om deze munten of sieraden te reinigen zonder ze te beschadigen? Tot dusver heb ik het geprobeerd door ze te laten weken in cola en schoonmaakazijn zonder veel succes.

2Reinigen vondsten Empty Re: Reinigen vondsten ma mei 23, 2016 2:01 pm

Brabo

Brabo
Admin
Admin
Verkleurde euromunten kun je zo bij de bank op je rekening storten, of je gebruikt ze voor automaten.
Wil je ze toch schoon hebben, dan even laten draaien in een tumbler met wat azijn en zout.
Let op! Doe er dan geen kopergeld bij, want dan wordt alles koperkleurig.
De muntjes van 1, 2 en 5 cent zijn vaak zo verroest dat ze niet meer zijn te redden.
Zilveren sieraden krijg je goed schoon in citroenzuur of met fijne staalwol.

Brabo


_________________
Mijn geluk was andermans pech.

3Reinigen vondsten Empty Re: Reinigen vondsten ma mei 23, 2016 2:29 pm

Bierdopje

Bierdopje
moderator
moderator
Mochten er ook watervondsten toegerekend zijn  kun je die ook in een thumbler reinigen. Staalkorrels erin en silitbang.
Toch zijn er wel meer reinigings- methoden hoor.
Je kunt citroenzuur kopen in korrelvorm (te koop bij apotheek of drogisterij).
Eetlepel oplossen in een bakje water en een volle dag je vondsten erin laten liggen.
Daarna met maagzout (ook te koop op zelfde adres*) opwrijven tussen duim en wijsvinger.

Dremel doet ook wonderen maar kijk uit voor beschadigen. Dit vraagt enige ervaring.

Kleingeld gaat bij mij meestal in de parkeerautomaat of soms geef ik ze gewoon uit in de supermarkt. Blijft namelijk een wettig betaalmiddel, hoe slecht ze er ook uitzien.
[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

Dagobert


_________________
Dag niet gezocht is een dag niet geleefd

4Reinigen vondsten Empty Re: Reinigen vondsten ma mei 23, 2016 3:42 pm

Peepplaza

avatar
erelid
Hallo Peter,

Welkom op het forum.
Strand en watervondsten worden vaak wel goed schoon met de bovenstaande opties die Dagobert en Brabo aanhalen alleen moet je weer een dure tumbler kopen met grit.
Oude antieke munten zou ik de bovenstaande optie's zeer zeker niet gebruiken.

Succes en lijkt het je leuk dan kun je hier in deze rubriek je eigen voorstellen, altijd leuk om te weten wie hier allemaal actief zijn.
[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

5Reinigen vondsten Empty Re: Reinigen vondsten ma mei 23, 2016 4:14 pm

Einzelganger

avatar
erelid
Ik borstel de ringen schoon met een dremel tot het zwart eraf is en dan zit ie vol krassen en is hij dof.
Daarna polijst ik ze op de polijstschijf tot gewenst resultaat.

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

Gesponsorde inhoud


Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven  Bericht [Pagina 1 van 1]

Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum