https://waterzoekers.actieforum.com

Strand en Waders forum is een metaaldetectie communicatie forum voor strand- en waterzoekers metaaldetector zoekers.


Je bent niet ingelogd. Log in of registreer je

Wat is een goede toon?

Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Ga naar beneden  Bericht [Pagina 2 van 3]

1Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Wat is een goede toon? vr mei 15, 2020 3:15 pm

Mattias843

Mattias843
Pieper
Pieper
Eerste onderwerp bericht herinnering :

In verschillende fora en boeken hoor ik vaak dat de cijfers of nummers van een detector minder goede info geven dan het geluid zelf.

Dus mijn vraag: wat is een goed geluid of toon?

Waaraan herkennen jullie in het geluid een goed signaal, uiteraard is dat verschillend op elke detector, maar er zullen toch overeenkomsten zijn denk ik? Wat is een goede toon? - Pagina 2 3234974453

Thanks for the info! Wat is een goede toon? - Pagina 2 2028186877 Wat is een goede toon? - Pagina 2 2028186877 Wat is een goede toon? - Pagina 2 2028186877


26Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? do mei 28, 2020 9:53 pm

Bierdopje

Bierdopje
moderator
moderator
Ik denk dat jou detector twee of drie verschillende tonen kan geven.

Aluminium, lood en zilver en soms koper/ messing geven vaak een hoge toon.

Goud, brons, messing, koper geven vaak een lagere toon.

Daarbij ligt het er ook aan hoe groot het voorwerp is en wat de geleiding daarvan is.

Voorbeeld:

En hele zilveren ring zal een hoge toon geven. En gebroken zilveren ring niet en zal dan een lage toon geven omdat de geleiding van de ring is verbroken.

Een putdeksel is veel groter als een trekring.

Leer de geluiden kennen. Ook kan een toon lang of kort zijn.
Dit leerproces zal je moeten doen en kan soms wel tot een jaar duren.

Dagobert


_________________
Dag niet gezocht is een dag niet geleefd

27Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? do mei 28, 2020 10:06 pm

Mattias843

Mattias843
Pieper
Pieper
Dus jullie graven ook op treklipjes, zelfs als je bijna zeker weet dat het er een is?

Vandaag heb ik verschillende keren expres gegraven op signalen waarvan ik dacht dat het vijzen of treklipjes waren en dat bleek meestal ook zo te zijn...

Ik heb vandaag wel redelijk wat muntjes kunnen vinden (dat waren meestal hogere tonen en heel makkelijk op te graven targets). Morgen ga ik proberen ook op lagere goede signalen te graven, al is dit vaak zilverpapier, snoepverpakkingen enz...

28Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? do mei 28, 2020 10:09 pm

Bierdopje

Bierdopje
moderator
moderator
Mattias843 schreef:Dus jullie graven ook op treklipjes, zelfs als je bijna zeker weet dat het er een is?

Vandaag heb ik verschillende keren expres gegraven op signalen waarvan ik dacht dat het vijzen of treklipjes waren en dat bleek meestal ook zo te zijn...

Ik heb vandaag wel redelijk wat muntjes kunnen vinden (dat waren meestal hogere tonen en heel makkelijk op te graven targets). Morgen ga ik proberen ook op lagere goede signalen te graven, al is dit vaak zilverpapier, snoepverpakkingen enz...

Als jij eens kon zien wat wij allen al aan trekringen en andere troep hebben opgegraven zou je spontaan een wegtrekker krijgen denk ik.
Dan praat je over duizenden kilo's.

Gouden ringen liggen gelijk met trekringen.

Dagobert


_________________
Dag niet gezocht is een dag niet geleefd

29Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? do mei 28, 2020 10:58 pm

Peepplaza

avatar
erelid
Inderdaad net wat Gerard zegt, als je de trekkingen laat liggen dan ga je zeker geen goud vinden.
Als ik in het water loop en daar liggen veel trekkingen dan kun je ook geel verwachten.

30Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 10:12 am

Brabo

Brabo
Admin
Admin
Als je in het water of op het natte deel van het strand zoekt dan moet je simpel op alles graven, daar bestaan geen slechte tonen.

Op het droge is het een ander verhaal.
Trekringen en gouden ringen geven vaak een zelfde signaal, het is niet te doen om die allemaal op te graven.
Omdat dat er duizend keer meer trekringen liggen dan gouden ringen, graaf ik daar tijdens het zoeken met de Minelab Safari dan ook niet op.
Een enkele keer vind ik een dikke gouden ring omdat die wel een hoge toon geeft, maar ik neem het voor lief dat al het dunnere goud blijft liggen.
Het wachten is op een detector die goud wel goed herkenbaar aangeeft.

Brabo


_________________
Mijn geluk was andermans pech.

31Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 11:50 am

Bierdopje

Bierdopje
moderator
moderator
Brabo schreef:Als je in het water of op het natte deel van het strand zoekt dan moet je simpel op alles graven, daar bestaan geen slechte tonen.

Op het droge is het een ander verhaal.
Trekringen en gouden ringen geven vaak een zelfde signaal, het is niet te doen om die allemaal op te graven.
Omdat dat er duizend keer meer trekringen liggen dan gouden ringen, graaf ik daar tijdens het zoeken met de Minelab Safari dan ook niet op.
Een enkele keer vind ik een dikke gouden ring omdat die wel een hoge toon geeft, maar ik neem het voor lief dat al het dunnere goud blijft liggen.
Het wachten is op een detector die goud wel goed herkenbaar aangeeft.


Waar ik woon is het echt anders op de stranden. Hier liggen niet eens trekringen en andere troep. Er word zoveel gezocht hier dat men maar op alles graaft om toch nog te kunnen zoeken.

Toch is er een strand waar nog erg veel rommel ligt. Dat is het festival terrein. Daar wil niemand zoeken. Wat is een goede toon? - Pagina 2 2334106769

Dagobert
Brabo


_________________
Dag niet gezocht is een dag niet geleefd

32Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 1:05 pm

Brabo

Brabo
Admin
Admin
Dagobert schreef:


Waar ik woon is het echt anders op de stranden. Hier liggen niet eens trekringen en andere troep. Er word zoveel gezocht hier dat men maar op alles graaft om toch nog te kunnen zoeken.

Toch is er een strand waar nog erg veel rommel ligt. Dat is het festival terrein. Daar wil niemand zoeken. Wat is een goede toon? - Pagina 2 2334106769

Dagobert

Dan weet ik hier nog wel wat leuke strandjes voor je Gerard, volop trekringen en andere zooi.
Op festivalterreinen is het met mijn Safari prima zoeken, tenminste als er niet teveel Flügeldopjes liggen.

Brabo


_________________
Mijn geluk was andermans pech.

33Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 1:27 pm

Bierdopje

Bierdopje
moderator
moderator
Brabo schreef:
Dagobert schreef:


Waar ik woon is het echt anders op de stranden. Hier liggen niet eens trekringen en andere troep. Er word zoveel gezocht hier dat men maar op alles graaft om toch nog te kunnen zoeken.

Toch is er een strand waar nog erg veel rommel ligt. Dat is het festival terrein. Daar wil niemand zoeken. Wat is een goede toon? - Pagina 2 2334106769

Dagobert

Dan weet ik hier nog wel wat leuke strandjes voor je Gerard, volop trekringen en andere zooi.
Op festivalterreinen is het met mijn Safari prima zoeken, tenminste als er niet teveel Flügeldopjes liggen.

Brabo

Tis idd het Flügeldopjes strand. Knallen net als een euro en twee euro munten. Tis daar echt geen beginnen aan.
Toch heb ik na Free festival veel euro's daar gevonden tussen de dopjes hoor.

Helaas nu te warm om te gaan zoeken anders ging ik lekker zoeken.

Dagobert


_________________
Dag niet gezocht is een dag niet geleefd

34Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 5:13 pm

Peepplaza

avatar
erelid
Brabo schreef:
Het wachten is op een detector die goud wel goed herkenbaar aangeeft.

Brabo

Fisher Impulse AQ

35Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 6:30 pm

Brabo

Brabo
Admin
Admin
Die geeft het verschil aan tussen goud en ijzer, dat kunnen wel meer detectors.

Ik bedoel goud tussen alle alu rommel goed herkenbaar aangeven.

Brabo


_________________
Mijn geluk was andermans pech.

36Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 8:25 pm

Bierdopje

Bierdopje
moderator
moderator
Brabo schreef:Die geeft het verschil aan tussen goud en ijzer, dat kunnen wel meer detectors.

Ik bedoel goud tussen alle alu rommel goed herkenbaar aangeven.

Brabo

Dat duurt nog 88 jaar onderzoek Adriaan. Dan ben jij allang compost. Wat is een goede toon? - Pagina 2 2016737028

Dagobert


_________________
Dag niet gezocht is een dag niet geleefd

37Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 8:33 pm

Brabo

Brabo
Admin
Admin
Over 88 jaar?
Dan ben ik allang weer terug en zoek ik met zo'n detector. Wat is een goede toon? - Pagina 2 3793179740

Brabo


_________________
Mijn geluk was andermans pech.

38Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 9:37 pm

Mattias843

Mattias843
Pieper
Pieper
Is de Minelab Excalibur niet een van de beste detectors?

39Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 9:43 pm

Brabo

Brabo
Admin
Admin
Hangt er van af waar en wat je ermee zoekt.

Brabo


_________________
Mijn geluk was andermans pech.

40Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 9:50 pm

Bierdopje

Bierdopje
moderator
moderator
Brabo schreef:Over 88 jaar?
Dan ben ik allang weer terug en zoek ik met zo'n detector. Wat is een goede toon? - Pagina 2 3793179740

Brabo

Goede instelling Adriaan. Wat is een goede toon? - Pagina 2 3613474791

Dagobert


_________________
Dag niet gezocht is een dag niet geleefd

41Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 10:58 pm

Peepplaza

avatar
erelid
Mattias843 schreef:Is de Minelab Excalibur niet een van de beste detectors?

Het is een bere detector Mattias maar de beste wil ik niet zeggen

42Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 11:08 pm

Brabo

Brabo
Admin
Admin
Er bestaat niet zoiets als een "beste" detector.

Elk merk en type heeft zijn eigen eigenschappen, het hangt er dus vanaf waar je zoekt en wat je zoekt.

Om bij de excalibur te blijven, die presteert uitstekend als je ringen en muntgeld zoekt, maar voor kettinggoud en gouden oorbellen is hij waardeloos.

Brabo


_________________
Mijn geluk was andermans pech.

43Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 11:34 pm

Bierdopje

Bierdopje
moderator
moderator
Ik graaf op alles wat geluid geeft. Veel rommel en nog meer rommel en ineens sta je met een topper in de handen.

En alle rommel die je weg vindt is weg en komt er minder snel bij dan jij kan zoeken.

Dagobert


_________________
Dag niet gezocht is een dag niet geleefd

44Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? vr mei 29, 2020 11:45 pm

Mattias843

Mattias843
Pieper
Pieper
Ik heb vandaag op mijn zoektocht toch wat nep-bling gevonden met mijn Vanquish.

Een grote ring met een solitair steen en een heel klein oorbelletje, waardeloos uiteraard maar toch fijn om boven te halen, als ik die nep dingen kan vinden, volgen de echte ook wel eens....

45Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? za mei 30, 2020 8:39 am

Brabo

Brabo
Admin
Admin
Je moet maar zo denken, elke piep kan iets goeds zijn.
En vroeg of laat is het een keer raak.

Brabo


_________________
Mijn geluk was andermans pech.

46Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? ma jun 22, 2020 9:48 am

Einzelganger

avatar
erelid
Ga niet voor alleen de goede toon. Dit zijn vaak de easyfinds.
Ga ook voor de zwakkere en minder goede dan bv een toon van een dikke munt.

Je zal versteld staan wat je vind.

47Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? ma jun 22, 2020 2:26 pm

Mattias843

Mattias843
Pieper
Pieper
Moet ik ook graven op signalen die enorm wisselen in toon en VDI nummer?
Op de equinox (of op de Vanquish) geven de VDI's 12 tot 14 toch nooit iets goed, dat zijn nu eens altijd bierdopjes of treklipjes.

Dus niet op alles graven denk ik dan maar zo?

48Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? ma jun 22, 2020 3:31 pm

Brabo

Brabo
Admin
Admin
Zelf zoek ik niet met een Equinox, kan daar dus niks over zeggen, maar ik weet wel dat bij vrijwel alle detectors sommige gouden sieraden een zelfde signaal en VDI geven als een treklipje.

Brabo


_________________
Mijn geluk was andermans pech.

49Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? ma jun 22, 2020 4:14 pm

Einzelganger

avatar
erelid
Ik liep een keer ff door het droge met mijn ctx twee jaar terug omdat ik ff op iemand stond te wachten en we gingen nat zoeken.
Kreeg een piep en nr 12:15

Oh das bijna altijd een treklip.
Alleen was het nu een dikke platina ring van bij a 14 gram.

Laat die vdi nummers gewoon voor wat het is en luister naar de piep !!
Jij bepaald en niet dat domme vdi nummer want dat is een geleidings nummer van wat hij meet.

50Wat is een goede toon? - Pagina 2 Empty Re: Wat is een goede toon? ma jun 22, 2020 6:50 pm

hoedan

hoedan
erelid
Dus onderzoek/ experimenteer zelf en leer van je bevindingen .
Bekijk YouTube filmpjes van de Unox (waar ikzelf ook mee bezig ben )
Leer je detector kennen ,bekijk je zoek locaties eerst even voor je
gaat zoeken .Kijk naar kleuren van het land /strand , oneffenheden enz , en je gaat steeds meer interessante dingen ontdekken.
Ook dit behoort bij de hobby als je er serieus mee bezig wilt zijn.


_________________
Gr. Jan

Gesponsorde inhoud


Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven  Bericht [Pagina 2 van 3]

Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende

Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum